Jan Sahara Hedl
Hudební skladatel, textař a zpěvák
Po studentské recesi (s Martinem Němcem) jménem Duševní hrob se krátce prezentoval v legendární DG 307. V roce 1981 spoluzaložil skupinu Precedens, jejímž se stal téměř výhradním autorem i interpretem. Krátce na to se další osobností v tomto souboru stala Bára Basiková, která z pozice vokalistky postupně vyrostla v rockovou hvězdu (první sólovou píseň jí napsal právě Sahara) a cesty Precedensu a J.S.H. se celkem logicky rozešly… J.S.H. se věnoval komornějším projektům ve spolupráci s Michalem Ambrožem (Jasná páka) a posléze byl (místo Petra Skoumala) kooptován do 5P Luboše Pospíšila jako hráč na klávesové nástroje a – pochopitelně – i jako autor hudby a zejména textař. Tuto dobu reprezentuje album Jsem v tom, ale některé texty se objevily i v nedávné produkci Pospíšilově… Po listopadu 89 se opět otevírají možnosti poklidné práce a prvním výsledkem je oficiálně sólové album Báry Basikové, kde – za účasti plejády známých hudebníků – se stává výhradním autorem textů, včetně hitů jako Souměrná, Když se snáší déšť atd. Následoval ambiciózní projekt Martina Němce zabývající se příběhem Jany z Arku, který J.S.H. otextoval, částečně interpretoval a nazval Responsio Mortifera. Po dalších drobných spolupracích s různými interprety došlo – po odchodu Basikové za mateřskými povinnostmi - k reunionu kapely Precedens v takřka původním pojetí. Prvotní záměr – tedy prezentace “historického” repertoiru – byl záhy zastíněn potřebou tvořit a výsledkem bylo album Tajnej svatej (1994) obsahující i jednoznačný hit Tisíc jmen. V dalším roce přišlo album Šílený pondělí a spolupráce zdárně pokračovala až do doby, kdy J.S.H. dospěl k potřebě opět se vrátit ke kořenům…
Po epizodní spolupráci s Ivanem Hlasem a příležitostném sólovém vystupování vznikla na přelomu tisíciletí formace špičkových hudebníků (Standa Jelínek, Ivan Kadaňka, Martin Schneider) se Saharou, coby autorem a interpretem v čele, a výsledkem byl projekt jménem Matka Zebra. Vzhledem k zaneprázdněnosti všech účastných se koncerty postupně omezovaly, J.S.H. hrával i sólově, ale postupně tyto aktivity hasly. Nicméně se rozvíjela spolupráce s Michalem Pavlíčkem, jednotlivými songy počínaje (Čombió), přes různé TV projekty až po muzikály Excalibur (text Sahara spolu s Vlastou Třešňákem) a Obraz Doriana Graye (text Sahara). Mezitím probíhala spolupráce s dalšími interprety, Kamilem Střihavkou, Ivou Marešovou a pokračovala i specifickým a netypickým albem Dana Hůlky, kde byl J.S.H. opět autorem veškerých textů na hudbu Michala Pavlíčka a také Míši Polákové. Shrnout diskografii J.S.H. by zabralo více místa, než tomuto krátkému prostoru náleží, tudíž se spokojme s tímto krátkým přehledem…